Osallistuin keskiviikkona Helsingin, Espoon ja Vantaan opinto-ohjaajien Lukiolaisten urasuunnittelu-seminaariin, jossa esitin lukiolaisen näkökulman opinto-ohjauksen kehittämiseen. Seminaarin tarkoituksena oli pohjustaa vuoden 2011 alussa käynnistynyttä opinto-ohjauksen kehittämishanketta, johon pääkaupunkiseudun kunnat ovat päässeet mukaan. Annoin muutamia ehdotuksia hankkeeseen, edellä niistä lisää.
Opintojen ohjaus toimii tällä hetkellä lukion sisäisissä opinnoissa. Opiskelijat valmistuvat tavoiteajassa(3 vuoteen kirjoittaa 85%) eikä kelkasta juurikaan putoa nuoria(vain 4% jättää lukion kesken, joista puolet jatkaa välittömästi jossain muussa oppilaitoksessa). Ohjaus siis tähtää siihen, että nuoret saavat kurssivalintansa tehtyä ja kirjoittavat ylioppilaiksi. Lukion yleissivistän puolen ohjaus siis toimii.
Läpäisin itsekin lukion tavoiteajassa, jopa hyvin arvosanoin. Nyt kuitenkin vietän pakollista välivuotta, kun jatko-opiskelupaikka ei auennutkaan. Tilanne on samanlainen myös suurimmalla osalla ikätovereistani(jatko-opintoihin siirrytään lukion jälkeen keskimäärin 21,6-vuotiaina, 2/3 viime kevään ylioppilaista haki opiskelupaikkaa ja vain 1/3 jatkoi syksyllä uudessa oppilaitoksessa). Yksi syy suureen määrään välivuosia on opinto-ohjauksen jatko-opintoihin suuntaavan puolen puute.
Tähänkään päivään mennessä en ole tehnyt itselleni minkäänlaista jatko-opintosuunnitelmaa. Jouduin kaivamaan kaiken tiedon opiskelupaikoista ja työelämästä itse, jotta saatoin hakea jatko-opintoihin. Henkilökohtaisen suunnitelman tekeminen onkin yksi keino edistää nuoren kuvaa itsestään ja kyvyistään suhteessa jatko-opintomahdollisuuksiin(abiturientilla on valittavanaan noin 1000 eri linjaa).
Ilman opiskelupaikkaa jäävä pettyy aina jäätyään ulos, mutta niin pettyy myös se opiskelija, joka jatko-opintoihin päästyään tajuaa, ettei opiskelupaikka vastaakaan odotuksia. Näin on käynyt monille, jotka ovat käyneet yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen abipäivillä tutustumassa koulutustarjontaan. Opiskelupaikasta alan opiskelijoilta saatu kuva ei olekaan vastannut itse opiskelua. Abipäivät ovatkin vain pintaraapaisu opiskelupaikkaan tutustuttaessa.
Yksi mahdollisuus opiskelupaikkaan tutustumiseen on tutustuminen jo lukioaikana opiskeluun esimerkiksi yliopistossa. Tiedekunta voi tarjota opintojaan lukiolaisten valittavaksi ja lukiolainen saisi suorittamistaan korkea-asteen opinnoista soveltavien kurssien merkintöjä lukio-opintoihinsa. Mikäli opiskelija myöhemmin hakeutuu alalle opiskelemaan, voi hän lukea lukioaikana käymänsä opinnot hyväksi myös jatko-opinnoissaan. Näin opiskelija pääsee konkreettisesti tutustumaan jatko-opintoihin ja saa realistisen kuvan opiskelupaikasta.
Toinen mahdollisuus on jatko-opintojen jälkeiseen työelämään tutustuminen. Lukiossa järjestetään TET-ajanjakso, jossa opiskelija pääsee tutustumaan häntä kiinnostavan jatko-opintopaikan työllistymismahdollisuuksiin. Näin opiskelijalle muodostuu kuva siitä, mitä jatko-opinnoista valmistuessaan voi tehdä työkseen. Näistäkin opiskelija saa soveltavan kurssin esimerkiksi opintojen ohjauksessa.
Opinto-ohjaajat tekevät työtään pääosin kasvokkain opiskelijan kanssa. Näin tulee olla jatkossakin, mutta aikaa kahdenkeskeisiin tapaamisiin on rajallisesta varsinkin suurissa lukioissa. Kolmas kehittämisehdotus onkin opojen siirtäminen myös sähköiseen muotoon. eOPO vastaa Facebookissa tai muussa sosiaalisen median palvelussa lukiolaisten esittämiin kysymyksiin ja antaa näin etäohjausta. Toteutustapa voi olla julkinen, jolloin netissä kiinnostavaan paikkaan törmännyt lukiolainen linkkaa eOPO:n seinälle opiskelupaikan ja kysyy lisätietoja, jolloin muut lukiolaiset voivat myös saada vastauksen paikkaan liittyen. eOPO voi myös antaa opiskelijalle henkilökohtaista ohjausta suljetussa keskustelussa, jossa opiskelija tekee suunnitelman, joka voidaan myöhemmin käydä läpi kasvokkain.
Näillä uudistuksilla opinto-ohjauksen jatko-opiskeluihin suuntaava puoli saadaan kuntoon. Opiskelijat saavat kuvan itsestään ja jatko-opiskelupaikastaan eikä vääriä valintoja tule tehtyä niin paljoa. Lopputuloksena myös välivuosia saadaan karsittua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti